Filmet av Hulias Film

Anmeldelse av WHAT A DIFFERENCE A DAY MADE publisert i Universitas

Av: Maria Therese Høgåsen Kittilsen

Regi/koreografi: Martine Hammervold-Austinat

Musikk/lyddesign: Åse Ava Fredheim

Medskapende dansere: Jonas Olsen, Kristine Steinsdatter Jensen, Malene Sørlie, Anna Einemo Frøysland, Elise Aabakken.

Scenehuset på Majorstua er fullsatt. Lokalet bærer en unik sjarm. Det originale tregulvet fra slutten av 1800-tallet blir beskrevet som et av Oslos beste dansegulv. Bare å sitte å vente på at forestillingen skal begynne gir en helt egen sinnsstemning. Publikum venter i spenning, stillheten brer seg, snart skal Åse Ava Fredheims musikk og Martine Hammervold-Austinats håndplukkede dansere slå pusten ut av oss.

Det er lite som er vakrere enn å se talentfulle, grasiøse dansere få utfolde seg og bruke sine styrker til å formidle noe helt eget. Forestillingen bringer en kombinasjon av improvisasjon og innstudert materiale i en satt struktur. Der musikk og dans er resultatet. Ikke mer, ikke mindre. I et samfunn der alt så ofte skal plasseres i båser og små firkantede bokser, er det befriende å se noe som tør å være annerledes, som tør å ta oss med storm uten et forsøk på å være verken mer eller mindre enn det det er. Allikevel er dette mer enn dans i form av briljerende teknikk og tekniske ferdigheter. What a difference a day made formidler lidenskap og følelser. Men forestillingen legger ingen føring for hvordan det hele skal tolkes, hver publikumer får anledning til å danne sitt eget inntrykk.

Lyset kaster skygger av danserne mot den høye hvite veggen bak scenen, som kun er et tomt gulv. Det er vanskelig å bestemme seg for hva som er vakrest. De dansende skyggene, de vakre danserne, eller det mystiske lydbildet. Kristine Jensen utmerker seg på scenen; en grasiøs danser med en formidlingsevne og kroppsbeherskelse de fleste av oss bare kan drømme om. Likevel er det samspillet mellom alle danserne, og deres ulike kropper og ulike styrker som fascinerer mest. Alle danserne er nydelige. Hver enkelt har sitt eget språk. Hammervold-Austinat har latt dem selv formulere seg gjennom egne kropper, og det er dette som gjør det slående vakkert.

Varigheten og det varme, tette lokalet utfordrer tålmodigheten. Når en time har passert hadde det på mange måter vært nok. Tidvis vandrer tankene. Men ikke til hva du skal ha til middag eller eksamenen du skal ha på mandag. Tankene og følelsene som dukker opp handler om de store tingene i livet, de innerste følelsene. Men når du river deg løs fra tankekaoset og er tilbake her og nå, klamrer du deg fast og gjør alt du kan for å ikke slippe taket, og når Kristine Jensen, avslutter forestillingen i en solo og alt deretter blir stille, ønsker vi oss mer. Applausen er endeløs. Ingen armer er frie for gåsehud, og ønsket om å bli i magien bare litt til overdøver behovet for å strekke på beina og puste inn frisk luft.  Med forestillingen What a difference a day made har Martine Hammervold-Austinat og danserne hennes sørget for at dagen så absolutt har gjort en forskjell.

Forestillingen ble støttet av Frifond.

bottom of page